10 zdrowych pokarmów, które pomogą ci pozbyć się kaca

  • Drukuj

Za nami Sylwestrowa noc po której większość z nas obudzi się z ciężkimi głowami, roztrojonym żołądkiem i morderczym kacem. Każdy z nas ma wiele do powiedzenia w sprawie walki z kacem: jedni polecają wypicie piwka na sam początek dnia, drudzy rozpoczynają nowy dzień bardzo mocną kawą, trzeci decydują się na wypicie wody po ogórkach kiszonych lub kapuście kiszonej.

Na temat swoich sposobów walki z kacem możecie podyskutować w komentarzach. Tymczasem przygotowaliśmy dla was kilka sprawdzonych pokarmów z całego świata, które skutecznie pomagają walczyć z kacem. Kiedy następnym razem będziecie planowali dużo wypić, będziecie wiedzieli jak przygotować się na następstwa.

 

1. Woda kokosowa.

Wiele osób cierpiących na kaca sięga po napoje izotoniczne, które nawadniają organizm i pomagają odzyskać równowagę elektrolitów. Tymczasem wspomniane napoje zawierają również chemię, która może jeszcze bardziej podrażnić żołądek. Naturalną alternatywą dla napojów izotonicznych jest woda kokosowa, która zawiera istotne elektrolity (w tym wapń, potas i magnez), nawadnia organizm i działa łagodząco na żołądek.

2. Arbuz.

Alkohol nie tylko wyniszcza nasz organizm ze składników odżywczych, ale również prowadzi do niskiego poziomu cukru we krwi – to z kolei powoduje, że możemy się czuć osłabieni. Aby temu zaradzić dobrze jest przekąsić arbuza, który jest nie tylko bogaty we fruktozę, ale i pomaga dobrze nawodnić organizm. Oprócz tego w arbuzie znajdziemy niezbędne składniki odżywcze, w tym magnez, witaminę C oraz witaminy z grupy B.

3. Imbir.

Chociaż Imbir przybył do nas z Azji, to aktualnie jest obecny w wielu Polskich kuchniach. Używamy go do doprawiania potraw oraz herbatki. Imbir to również znakomite lekarstwo, tak na przeziębienie jak i mdłości. Jeżeli w sylwestrową noc wypiłeś zbyt dużo alkoholu przez co czujesz mdłości, imbir jest doskonały na walkę z rozstrojem żołądka i nudnościami. Dodaj odrobinę imbiru do herbaty lub przygotuj napar. Możesz nawet przygotować zupę z imbirem.

4. Jajka.

Surowe, smażone lub gotowane – jajka w każdej formie są bardzo popularnym lekarstwem na kaca, aplikowanym zwłaszcza podczas śniadania. Jajka są bardzo bogate w białko, które daje poczucie pełnego brzucha i poprawia nam nastrój. Ponadto jajka są bardzo bogate w aminokwas zwany cystyną, pomagający w walce z toksynami, które zostają w naszym ciele po syto zakrapianym Sylwestrze.

5. Banany.

Banany to prawdziwe bomby wypełnione potasem i magnezem, dwoma minerałami których stężenie w naszym ciele ulega uszczupleniu wraz z piciem alkoholu. Brak potasu prowadzi do nudności, osłabienia i zmęczenia – więc zapas bananów pomaga zmniejszyć te klasyczne objawy kaca. Warto również wspomnieć o tym, że banany są naturalnym lekiem zobojętniającym kwasy żołądkowe i są dobre by zapewnić organizmowi zastrzyk energii.

6. Zupa.

Jednym z najważniejszych kroków w kierunku pokonania kaca jest utrzymanie odpowiedniego nawodnienia organizmu. Możesz to zrobić przy pomocy wszystkiego co jesz i pijesz, zaś zupa jest najlepszym połączeniem jedzenia i picia. Możesz zrobić zupę pełną warzyw i mięska, dzięki czemu jednym talerzem dostarczysz organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Co więcej zupy są lekkie na żołądek.

7. Zboża.

W twojej spiżarni masz płatki owsiane lub zboża w innej postaci? To doskonale! Zboża dostarczają nam wielu składników odżywczych, w tym witaminy z grupy B (dobre dla wątroby i nastroju), minerały, magnez, wapń, żelazo itp. Już zwykła miska płatków owsianych pomaga odzyskać równowagę kwasowo-zasadową w organizmie, oczyszcza wątrobę i pomaga zwalczać toksyny, podnosi poziom cukru we krwi itd. Następnym razem wypróbuj płatki owsiane na kaca.

8. Sok owocowy.

Jeżeli czujesz mdłości i na samą myśl o jedzeniu skręca cię w żołądku, to jest dla ciebie doskonały lek: szklanka świeżego soku. Szklanka soku owocowego pomoże ci odzyskać utracone witaminy, podnieść poziom cukru we krwi oraz nawodnić organizm. Sok to dobry sposób na osiągniecie natychmiastowej ulgi oraz szybkie odzyskanie energii. Możesz napić się soku pomarańczowego, soku jabłkowego lub soku z marchewki z dodatkiem banana.

9. Sardynki.

Jeżeli masz ochotę na coś lekkostrawnego i odżywczego możesz sięgnąć po sardynki w puszce. Jedną z przyczyn porannego kaca jest wypłukanie organizmu z elektrolitów, zaś w sardynkach znajdziemy wiele minerałów: wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód, cynk, miedź, mangan, selen itd. Poza tym sardynki są bogate w kwasy omega-3, kwasy tłuszczowe pozytywnie wpływające na nasz nastrój i wątrobę.

10. Sok pomidorowy.

Poprzedniej nocy piłeś Krwawą Mary? W takim razie jest spora szansa, że w lodówce został ci sok pomidorowy. Ponieważ glukoza jest jednym z podstawowych źródeł energii dla mózgu, jej niski poziom może powodować zmęczenie, osłabienie i ogólnie zły nastrój. Na szczęście szklanka soku pomidorowego dostarczy twojemu organizmowi wystarczająco dużo cukrów prostych by ponownie stanąć na nogi. Ponadto sok pomidorowy zawiera likopen, przeciwutleniacz zmniejszający stan zapalny w organizmie.