10 najdroższych mostów z całego świata

  • Drukuj

Jeżeli w grę wchodzi bezproblemowe pokonanie przeszkody wodnej, mosty są nieocenione – tak było tysiąc lat temu, tak było sto lat temu i tak jest obecnie. Z biegiem lat zmieniła się tylko technologia budowy, która dziś pozwala na budowanie wielokilometrowych mostów w poprzek rzek, pomiędzy wyspami, przecinających jeziora, zatoki i cieśniny morskie.

Gdy żyjesz w otoczeniu wieżowców i innych cudów inżynierii ludzkiej, możesz nie zdawać sobie sprawy z tego jak drogie w budowie i utrzymaniu są mosty. Na świecie nie brakuje mostów których budowa pochłonęła miliardy dolarów. Oto dziesięć bardzo drogich mostów z całego świata, wraz z informacją gdzie możecie je znaleźć.

1. Wschodnia część San Francisco-Oakland Bay Bridge, USA: 6,4 miliarda dolarów.
Na początku XXI wieku uznano, że uszkodzenia wschodniej części mostu Oakland Bay Bridge są na tyle poważne, że nigdy nie będzie można ich całkowicie naprawić. Dlatego też w 2002 roku rozpoczęto budowę całkowicie nowego wschodniego przęsła Oakland Bay Bridge wraz z wiaduktami, tuż obok aktualnego mostu. Most został zbudowany w latach 2002-2013 i został uznany za najdroższy projekt publiczny w historii Kalifornii.

2. Most nad Wielkim Bełtem, Dania: 4,4 miliarda dolarów.
Most nad Wielkim Bełtem to most w Danii, położony nad cieśniną Wielki Bełt, około 100 km na południowy zachód od centrum stolicy kraju, Kopenhagi. Aktualnie jest to jeden z najwspanialszych mostów świata. Aż do momentu otwarcia mostu w 1997 roku, jedynym sposobem na pokonanie cieśniny była przeprawa promowa. Dziś drogę pomiędzy wyspami Zelandia (Korsør) i Fionia (Nyborg) można pokonać w 10 minut samochodem, zamiast godziny promem.

3. Most Verrazano-Narrows, Nowy Jork, USA: 2,4 miliarda dolarów.
Jeżeli tworzylibyśmy listę miast z najdroższymi mostami, to Nowy Jork byłby na jej szczycie. W tym mieście buduje się bardzo drogie mosty, a jednym z nich jest most Verrazano-Narrows, którego budowa pochłonęła 2,4 miliarda dolarów. Most łączy dwie dzielnice nowojorskie Staten Island i Brooklyn oddzielone cieśniną Verrazano. Most posiada dwa poziomy oraz 12 pasów ruchu: po sześć pasów ruchu na każdy poziom.

4. Most Yeongjong, Korea Południowa: 1,9 miliarda dolarów.
Most Yeongjong, zwany również Wielkim mostem Yeongjong, to most wiszący zlokalizowany w Incheon, w Korei Południowej. Jest on częścią Incheon International Airport Expressway (Autostrada 130), autostrady która łączy Port lotniczy Seul-Inczhon z lądem. Most oddany do użytku w 2000 roku jest prawdziwym cudem inżynierii: jego całkowita długość wynosi 4 420 metrów. Jak sama nazwa wskazuje, most został zbudowany by połączyć wyspę Yeongjong z lądem Korei Południowej.

5. Most Tsing Ma, Hongkong: 1,35 miliarda dolarów.
Tsing Ma to dwupoziomowy most wiszący w Hongkongu, który swoją nazwę czerpie od dwóch wysp na jego końcach: Tsing Yi oraz Ma Wan. Jest to most dwukondygnacyjny, dlatego też prowadzi przez niego zarówno ruch drogowy i kolejowy. Budowa mostu została rozpoczęta w maju 1992 roku i zakończyła się w maju 1997 roku – jego oficjalne otwarcie przeprowadziła była premier Wielkiej Brytanii Margaret Thatcher. Budowa pochłonęła 1,35 miliarda dolarów.

6. San Francisco–Oakland Bay Bridge, USA: 1,3 miliarda dolarów.
Jak sama nazwa wskazuje San Francisco–Oakland Bay Bridge łączy San Francisco i Oakland. Pomysł mostu przez tutejsza zatokę powstał już pod koniec XIX wieku, jednak most udało się wybudować dopiero w 1936 roku – sześć miesięcy przed mostem Golden Gate. Pierwotnie dolną kondygnacją prowadzony był ruch kolejowy oraz ruch samochodów ciężarowych, jednak w późniejszym okresie puszczono tam również zwykły ruch drogowy.

7. George Washington Bridge, Nowy Jork, USA: 1,1 miliarda dolarów.
George Washington Bridge to most wiszący nad estuarium Hudsonu, łączący nowojorski okręg Manhattan z Fort Lee w stanie New Jersey. Jako, że rozciąga się w poprzek rzeki Hudson, pierwotnie był nazywany mostem Hudson River. Budowa została rozpoczęta w 1927 roku i trwała cztery lata, do 1931. Całkowita długość mostu wynosi 1450 m, a rozpiętość głównego przęsła 1067 m. Most przeznaczony jest do ruchu drogowego, rowerowego oraz pieszego.

8. Arthur Ravenel Jr. Bridge, Karolina Południowa, USA: 837 milionów dolarów.
Arthur Ravenel Jr Bridge, znany również jako New Cooper River Bridge, to most wiszący na rzece Cooper w Karolinie Południowej, łączący śródmieście Charleston z Mount Pleasant. Most został otworzony w 2005 roku, zastępując dwa przestarzałe mosty kratownicowe. Całkowita długość mostu wynosi około 4 kilometrów. Ponadto most posiada 8 pasów ruchu, każdy po 3,7 metra szerokości. Przez most przebiega trasa biegu Cooper River Bridge Run. Wydarzenie to przyciąga około 50 tysięcy osób każdego roku.

9. Tacoma Narrows Bridges, Waszyngton, USA: 828 milionów dolarów.
Tacoma Narrows Bridges to dwa bliźniacze mosty wiszące łączące miasto Tacoma z Półwyspem Kitsap. Pierwszy z nich został oddany do użytku w 1950 roku, zaś drugi został dobudowany w 2007 roku. Budowa pierwszego mostu została zapoczątkowana kilka lat po katastrofie budowlanej Mostu Tacoma, która miała miejsce 7 listopada 1940. Wtedy to pierwotny most zawalił się pod wpływem parcia wiatru na konstrukcję.

10. Chesapeake Bay Bridge, Maryland, USA: 778 milionów dolarów.
Kiedy ogromna zatoka oddziela dwa główne obszary jednego państwa, najlepszym sposobem na połączenie dwóch odległych lądów jest most. Takie wnioski wyciągnięto również w Maryland, gdzie wybudowano Chesapeake Bay Bridge. Pierwotnie most został otwarty w 1952 roku, i był wtedy najdłuższą konstrukcja stalową nad wodą, o długości 6,9 kilometra. W 1973 roku dobudowano tu drugi węzeł, nazwany William Preston Lane Jr Memorial Bridge.