10 niezwykle drogich portów lotniczych z całego świata

  • Drukuj

Lotniska są niezbędne w trakcie długich podróży po świecie – zwłaszcza tych transatlantyckich. Jednocześnie to właśnie lotniska, są jedną z pierwszych rzeczy jakie ludzie zobaczą po przylocie na miejsce, co czyni z nich pierwszą atrakcję turystyczną wybranego obszaru.

Na całym świecie istnieje mnóstwo lotnisk, których budowa pochłonęła nie setki milionów dolarów, a miliardy. Z tak niesamowicie drogimi lotniskami mamy do czynienia w kilku najdynamiczniej rozwijających się regionach świata. To miejsca do których każdego roku mogą przyjeżdżać miliony osób: zarówno w celach biznesowych jak i turystycznych. Oto kilka z takich lotnisk.

1. Międzynarodowy port lotniczy Kansai: 20 miliardów dolarów.

Port lotniczy Kansai to Japońskie lotnisko wzniesione na sztucznej wyspie niedaleko brzegów Honsiu, największej wyspy Japonii. Co ciekawe lotnisko zostało połączone z lądem najdłuższym na świecie mostem dwukondygnacyjny mierzącym 3,7 kilometra długości, zbudowanym kosztem około 1 miliarda dolarów. Lotnisko zostało oddane do użytku w 1994 roku, a już rok później czekał je egzamin w postaci bardzo silnego trzęsienia ziemi. Na szczęście konstrukcja całego lotniska przewidziała takie przypadki, dzięki czemu obeszło się bez uszkodzeń.

2. Port lotniczy Hongkong: 20 miliardów dolarów.

Budowa Portu lotniczego Hongkong trwała około sześciu lat i pochłonęła 20 miliardów dolarów. Tak duże koszty inwestycji związane są z usytuowaniem lotniska: port wybudowano niwelując poziom dwóch dużych wysp i kilku mniejszych, usypując z nich platformę na której powstało lotnisko. Według ostatnich szacunków port obsługuje około 50 milionów pasażerów rocznie: to więcej niż wynosi populacja naszego kraju. Nic dziwnego, jeżeli weźmiemy po uwagę to, że Hongkong jest znanym centrum biznesowym i turystycznym.

3. Al Maktoum International Airport: 12 miliardów dolarów.

To lotnisko znajduje się około 20 kilometrów od Dubaju, w mieście Jebel Ali, w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Lotnisko zostało otwarte w czerwcu 2010 roku a jego głównym zadaniem jest obsługa ruchu pasażerskiego i transportowego dla Dubaju. Przy budowie lotniska wzięto po uwagę rosnące znaczenie Dubaju jako destynacji turystycznej i biznesowej. Lotnisko będzie mogło obsłużyć nawet 160 milionów pasażerów rocznie i 12 milionów ton ładunków. Chociaż lotnisko już przyjmuje samoloty, to jego budowa zostanie zakończona w 2027 roku. Ciekawe jest to, że znajdzie się tu 100 tysięcy miejsc parkingowych.

4. Port lotniczy Londyn-Heathrow: 10,5 miliarda dolarów.

Całkowity koszt Portu lotniczego Londyn-Heathrow, największego lotniska w całym Londynie i jednego z największych na świecie, wyniósł około 10,5 miliarda dolarów. Mimo, że lotnisko zostało otwarte w 1929 roku, najwięcej pieniędzy pochłonęła budowa terminalu piątego, otwartego w 2008 roku. W najbliższych 10 latach lotnisko wyda kolejne 1,6 miliarda dolarów na aktualizację terminalu trzeciego. To wszystko na lotnisku, które przynosi 16 miliardów dolarów zysku rocznie.

5. Port lotniczy Pekin: 8 miliardów dolarów.

Port lotniczy Pekin to drugie największe lotnisko na świecie, będące jednocześnie jednym z największych. Lotnisko może się pochwalić dynamicznie rosnącym ruchem, który jest związany z rosnącym znaczeniem Chin na świecie. Na chwilę obecną lotnisko kosztowało już 8 miliardów dolarów, z czego znaczną część stanowi kwota wydana na rozbudowę terminalu trzeciego: 3,8 miliarda dolarów. W 2012 roku lotnisko obsłużyło ponad 81 milionów pasażerów.

6. Port lotniczy Dubaj: 6 miliardów dolarów.

Port lotniczy Dubaj to lotnisko znajdujące się około 5 kilometrów na południe od Dubaju. Kiedy połączymy pierwotne koszty budowy wraz z kilkoma aktualizacjami mającymi miejsce w ostatnich latach otrzymamy kwotę 6 miliardów dolarów. Sama budowa terminalu trzeciego, mogącego obsłużyć ponad 45 milionów pasażerów rocznie pochłonęła 4,5 miliarda dolarów. Lotnisko jest obsługiwane przez Metro w Dubaju.

7. Port lotniczy Berlin-Brandenburg: 5,5 miliarda dolarów.

Również nasi zachodni sąsiedzi będą mogli się pochwalić jednym z najdroższych lotnisk świata. Port lotniczy Berlin-Brandenburg już w 2015 roku ma zastąpić Port lotniczy Berlin-Tegel. Na lotnisku znajdziemy nowy park biznesowy oraz bramy mogące obsługiwać Airbusy A380. Do terminala prowadzi podziemna linia kolejowa o długości około 3 kilometrów. Ponadto znajdziemy tu stację kolejową o trzech peronach i sześciu torach, ułatwiającą drogę na lotnisko i z lotniska.

8. Port lotniczy Denver: 4,8 miliarda dolarów.

Według pierwszych szacunków budowa międzynarodowego portu lotniczego położonego na północny wschód od Denver, w Kolorado, miała kosztować około 3 miliardów dolarów. Jednak ostatecznie inwestycja pochłonęła niemal 5 miliardów. Lotnisko posiada sześć pasów startowych i obsługuje około 50 milionów pasażerów rocznie. Wkrótce koszt budowy lotniska zwiększy się o kolejne 500 milionów dolarów, bowiem planowana jest rozbudowa głównego terminalu. Ma powstać centrum biznesowe, hotel oraz połączenie kolejowe.

9. Port lotniczy Kuala Lumpur: 3,5 miliarda dolarów.

Port lotniczy Kuala Lumpur został otworzony w 1998 roku, a jego budowa zajęła około pięciu lat. Lotnisko posiada oddzielne terminale dla tanich i standardowych linii lotniczych. Lotnisko jest w stanie obsłużyć około 35 milionów pasażerów rocznie i przyjąć 1,2 mln ton ładunków. W 2009 roku obsłużyło niespełna 30 milionów pasażerów, więc w niedalekiej przyszłości możemy spodziewać się rozbudowy portu. Lotnisko znalazło się na 13 miejscu rankingu najbardziej ruchliwych portów świata.

10. Port lotniczy Dallas-Fort Worth: 3,2 miliarda dolarów.

Międzynarodowy port lotniczy położony pomiędzy Dallas i Fort Worth, w Teksasie – zbudowany kosztem 3,2 miliarda dolarów. Lotnisko zostało wybudowane za cenę 1,9 miliarda dolarów, zaś obecnie prowadzona jest jego rozbudowa, która zakończy się w 2007 roku. Szacuje się, że lotnisko posiada roczny wpływ gospodarczy wynoszący niemal 17 miliardów dolarów. W 2009 roku Port lotniczy Dallas-Fort Worth obsłużył ponad 56 milionów pasażerów.