Największe statki świata

  • Drukuj
Zestawienie największych statków świata (tankowiec, pasażerski, kontenerowiec, masowiec, samochodowiec, chłodnicowiec, lodołamacz, lotniskowiec, statek przyszłości)..


TANKOWIEC

Największym pływającym obiektem ( z własnym napędem ) na ziemi jest statek o nazwie: Jahre Viking ( poprzednie nazwy: Happy Giant, Seawise Giant ). Który został zbudowany w 1976 r przez stocznię Sumitomo H.I. w Japonii. Użytkowany do tej pory.

Sorry :)


PODSTAWOWE WYMIARY:
- DWT: 564,763
- Długość: 458,4 metra
- Szerokość: 68,9 metra
- Wysokość boczna burty: 25,7 metra
- Zanurzenie: 24,5 metra








W budowie współczesnych statków przeznaczonych do przewozu ładunków masowych - przede wszystkim zbiornikowców - przejawiają się trzy główne tendencje: wzrost wielkości statków uzasadniony przesłankami ekonomicznymi, dążenie do zamienności przewożonych ładunków, zwiększenie bezpieczeństwa własnego statków, portów i ich bliskiego zaplecza.

Sorry :)


Kolejnym zagadnieniem jest bezpieczeństwo na tego typu statkach. O ile w czasie rejsu z ładunkiem bezpieczeństwo statku jest względnie zadowalające - pod warunkiem rygorystycznego przestrzegania przepisów przeciwpożarowych - o tyle, chociaż brzmi to paradoksalnie, szczególnie niebezpieczne są puste zbiorniki, jeszcze nie oczyszczone. Tworzą się w nich wówczas lotne pary składników ropy, niesłychanie łatwo wybuchowe w zmieszaniu z powietrzem, pod wpływem iskry lub płomienia. Większość tragicznych wypadków na zbiornikowcach wydarzyła się właśnie bądź to w czasie czyszczenia zbiorników, bądź to w czasie rejsu pod balastem, z pustymi, nawet już oczyszczonymi zbiornikami. Katastrofom takim uległo kilka superzbiornikowców i - aczkolwiek - przyczyny nie zostały jeszcze ostatecznie wyjaśnione - przyjmuje się, iż przy ogromnych rozmiarach zbiorników, mimo dokładnego ich czyszczenia, a w złomach i stykach ścian utaiło się nieco resztek ropy wydzielających gazy. Ogromne zaś płaszczyzny ścian - zwłaszcza w rejsach na wodach tropikalnych - elektryzują się samoczynnie różnoimienną elektrycznością statyczną, przeskakują iskry - i następuje straszny wybuch,w pustej ładowni, do której nikt nie miał dostępu.


STATEK PASAŻERSKI

Sorry :)


Największym statkiem pasażerskim świata jest Quenn Mary 2. Zbudowany został w 2004 roku w stoczni Angielskiej ( Southampton ).

Sorry :)



PODSTAWOWE WYMIARY:
- DWT: 148,528
- Długość: 345 metrów
- Szerokość: 41 metrów
- Wysokość: 72 metry
- Zanurzenie: 17 metrów














Transoceaniczna żegluga pasażerska uległą w ciągu kilku lat poważnym przemianom. Wszystko za sprawą ataków terrorystycznych przy użyciu samolotów. Statek wycieczkowo - turystyczny - to praktycznie jedyna obecnie forma szerokiego wykorzystania oceanicznego tonażu pasażerskiego, forma w której rodzą się jeszcze na pochylniach nowe luksusowe pasażery. Ponieważ rejsy turystyczno-wczasowe stanowią trzon współczesnej oceanicznej żeglugi pasażerskiej, toteż one określają typ nowoczesnego statku pasażerskiego. Ogromny nacisk położony jest na rekreacyjność kabin i wyposażenia. Dąży się do tego, aby wszystkie kabiny miały "okno na morze", by liczba wewnętrznych kabin "ślepych" nie przekraczała kilkunastu procent. Wszystkie pokłady górne przeznaczone są na miejsca do spacerów i leżakowania, place zabaw, korty, baseny, itp., a także solaria - chociaż te ostatnie mieszczą się często na szczycie kominów. Oryginalnym rozwiązaniem konstrukcyjnym są pokłady słoneczne, kryte przeszklonym składanym dachem, którego segmenty są rozsuwane lub zasuwane w zależności od pogody.

Sorry :)

Dla uniezależnienia się od pogody odkryte baseny i ich otoczenie mogą być ogrzewane promiennikami podczerwieni, podobnie jak kryte baseny wewnętrzne. Konstrukcje sal kinowych, jadalnych, audytoriów itd. niezależnie od ich wielkością imitują dokładnie sale "naziemne". Ze względów estetycznych i reklamowych sylwetki tych statków są szczególnie wypracowane. Przypominają one wielkie jachty, z kliprowymi dziobnicami, dziobnicami płynnymi liniami nadbudówek i makiet kominów, usytuowanymi na ogół bliżej śródokręcia - umieszczanie ich w części rufowej należy do rzadkości. Ten nowoczesny styl współczesnego statku pasażerskiego o jachtowym profilu przyjął się tak dalece, że nawet wielu starszym statkom, adoptowanym do przewozu turystyczno - wycieczkowych zmienia się również sylwetkę w podobny sposób. Współczesne statki pasażerskie mają oryginalne formy kominów - od klasycznych, w których jedyną oznaką nowoczesności jest opływowy kształt, do różnych udziwnionych ażurowych konstrukcji kratownicowych, do kominów ze "skrzydłami", odprowadzającymi spaliny na boki lub uwieńczonych solariami czy platformami widokowymi itp. Estetyczny wygląd statku zapewnia umiejętne pomalowanie, szczególnie podkreślenie tzw. linii wzniosu kadłuba ku dziobowi. Nadaje ona sylwetce "płynność" i jest ważnym czynnikiem reklamowym obok galionów dziobowych i innych elementów dekoracyjnych.

KONTENEROWIEC

Sorry :)


Axel Maersk to kolejny, należący do największych tego typu statków na świecie kontenerowiec, eksploatowany przez firmę Maersk Sealand. Zbudowany został w duńskiej stoczni w Odense ( rok 2003 ), znanej też jako Lindo Yard, która istnieje już od 90 lat. Należy do grupy wielkich kontenerowców eksploatowanych przez firmę Maersk Sealand i oprócz obsługiwania tras handlowych, pełni też rolę statku przeznaczonego do ćwiczeń. Może zabrać ze sobą 6000 kontenerów.

PODSTAWOWE WYMIARY:
- DWT: 155,324
- Długość: 352 metry
- Szerokość: 43 metry
- Zanurzenie: 14,5 metra

Kontenerowce to najbardziej pożądana dzisiaj klasa statków, robi zawrotną karierę w przewozie drobnicy a także ładunki masowe. Według definicji Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej ( ISO ) kontener to naczynie lub skrzynia do wielokrotnego przewozu towarów, bez potrzeby ich przeładowywania przy zmianie środków transportu wyposażone w urządzenia umożliwiające łatwy transport i przeładunek,trwałe i odporne na warunki przewozu, mające możliwie znormalizowanie wymiary. Kontener jest bardzo uniwersalnym opakowaniem, do kontenera można np.: zapakować 6 samochodów klasy A+ ( Nissan Micra, Peugeot 206 ), jest ich tak duża liczba iż postanowiono je wszystkie ponumerować, aby ułatwić identyfikację ( obecnie liczba rodzajów kontenerów wynosi wg oznaczeń 99 typów ). Rodzina kontenerowców, która jeszcze kilkanaście lat temu liczyła kilkadziesiąt jednostek dzisiaj rozrosła się niepomiernie i rozgałęziła na kilka grup. Z tymi trendami rozwojowymi związane są jednak bardzo wysokie koszty budowy wielkich i szybkich kontenerowców oraz konieczność adaptacji portów do ich obsługi. Kontenerowce pływają dziś z dużymi prędkościami co zostało wymuszone przez czarterujących, średnio prędkości wynoszą od 20 do 27 węzłów.

MASOWIEC

Berge Stahl jest największym statkiem do przewozu ładunków masowych na świecie. Został zbudowany w 1986 roku przez stocznię Hyundai Heavy Industries. Nazwa statku oznacza -"stalową górę". Czarteującym go jest Norweska firma Bergesen D.Y. ASA

PODSTAWOWE WYMIARY:
- DWT: 364,768
- Długość: 343 metrów
- Szerokość: 65 metrów
- Zanurzenie: 23 metry

Statki do przewozu ładunków masowych dzisiaj stanowią duży procent przypadający na transport morski, przewozić można nimi praktycznie wszystko, od soli, zboża do węgla i rud. Jednostki takie charakteryzują się tym, że są podzielone na ładownie z lukami o hermetycznych pokrywach, rozsuwanych na boki, podnoszonych oraz innych.

Sorry :)


SAMOCHODOWIEC

Undine należy do zacnego grona największych samochodowców świata. Zbudowany został w 2003 roku przez Daewoo Heavy Industry Ltd., Okpo, w Korei. Właścicielem tego "kolosa" jest jedna z największych firm w branży Wallenius Lines posiadająca 40 samochodowców.

Sorry :)


PODSTAWOWE WYMIARY:
- DWT: 67,264
- Długość: 227,9 metrów
- Szerokość: 32,3 metry
- Zanurzenie: 11 metrów

PCC ( Pure Car Carrier ) Czysty Samochodowiec jest to statek przeznaczony wyłącznie do transportu samochodów osobowych oraz ciężarowych będących w pełni mobilnymi i mogącymi poruszać się samoistnie. Statek nie jest przystosowany do zabierania jakiegokolwiek innego ładunku ( np. kontenerów, trailerów, itp.). Samochodowce są statkami bardzo popularnymi ze względu na to iż mogą przewozić praktycznie wszystkie typy oraz rodzaje pojazdów które mogą same się poruszać. Statki takie wyposażone są w 10 lub więcej pokładów samochodowych charakteryzujących się odmiennymi wymiarami. Do przeładunku pojazdów służą 3 rampy; 2 boczne ( prawa i lewa burta ) oraz 1 rufowa ( główna ).

CHŁODNIOWIEC


Sorry :)


Do największych statków "chłodniowców" świata należy Dole Chile. Zbudowany został w 1999 roku przez Howaldtswerke - Deutsche Werft AG w Niemczech. Armatorem statku jest Lloyds TSB Maritime, statek ten należy do największej sieci statków chłodniowych na świecie a mianowicie do firmy Dole. Dole Chile może zabrać do 700 kontenerów chłodzonych lub ładunek 350 tysięcy kartonów bananów, jego siostrzanym statkiem jest Dole Columbia, statek kursuje na linii Kostaryka ? Wschodnie Wybrzeże Stanów Zjednoczonych.

PODSTAWOWE WYMIARY:

- DWT: 30,145
- Długość: 205 metrów
- Zanurzenie: 10 metrów
- Szerokość: 32,2 metry




LODOŁAMACZ


Sorry :)


Największym przedstawicielem tej grupy jest Amerykański Polar Sea, który został zbudowany w 1978 roku przez Lockheed Shipbuilding and Construction Company z Seatle. Mottem tego statku jest: "Semper Paratus" co znaczy "Zawsze gotowy".

PODSTAWOWE WYMIARY:

- DWT: 13,197
- Długość: 122 metry
- Szerokość: 25,5 metry
- Prędkość: 15 węzłów

Statek USCGC Polar Sea ( WAGB 11 ) jest Amerykańskim ciężkim lodołamaczem. Wprowadzony do służby w 1978 roku razem ze swoim siostrzanym statkiem USCGC Polar Star (WAGB 10). Portem macierzystym dla tych statków jest Seattle w stanie Washington kontrolują Pacyfik oraz operacje lodowe prowadzone przez Amerykańską straż przybrzeżną. Polar Sea jest bardzo nietypową jednostką dlatego że ma wyjątkowy kadłub, dużą moc maszyn i odpowiednią wagę. Konstrukcja która została oparta na wynikach trzyletnich badań oraz testów, łączyła liczne innowacyjne cechy, które miały wpływ na wcześniejsze wszystkie aspekty operacji. Wyposażenie pokładowe jest wysoce rozwinięte. Polar Sea używa czterech różnych metod elektronicznej nawigacji do przezwyciężania trudności związanych z operacjami na tych szerokościach geograficznych, i z komputeryzowanego napędu który kontroluje efektywność sześciu dieslowskich generatorów napędowych, trzech dieslowskich agregatów statkowych, trzech napędowych turbin gazowych i wielu innych bardzo nowoczesnych systemów potrzebnych do operowania statkiem. Polar Star ma wystarczająco silny kadłub do absorbowania dużych oporów lodowych związanych z jego operacjami. Jednostka posiada inny unikalny napęd specjalnie zaprojektowany do wspierania w łamaniu lodu. A zainstalowany system przechyłowy, może kołysać statkiem tak, aby zapobiec jego utknięciu w lodzie. System ten składa się z połączonych ze sobą trzech par zbiorników, umieszczonych po przeciwnych burtach statku. Pompy przelewają zawartość zbiorników około 132 m3 do przeciwległego zbiornika w ciągu 50 sekund i generują siłę 65 MNm. Służba na lodołamaczu jest długa i zaskakująca, szczególnie kiedy dotyczy będących z dala od portu macierzystego do 8 miesięcy w roku.


LOTNISKOWIEC

U.S.S. Nimmitz jest jednym z największych lotniskowców świata, który pływa pod flagą Stanów Zjednoczonych Ameryki i należy do ich Marynarki Wojennej. Zbudowany został przez Newport News Shipbuilding Co. w roku 1975, portem macierzystym tego "kolosa" jest San Diego w stanie California.

Sorry :)



PODSTAWOWE WYMIARY:

- DWT: 97,000
- Długość: 332,8 metra
- Szerokość: 76,8 metra
- Prędkość: 30 węzłów
- Zanurzenie: 11,3 metra













Lotniskowce były w czasach "zimnej wojny" bardzo na czasie, zbudowano ich kilka a jak historia pokazała są one nieocenione w warunkach wojennych. Krótko opisując naszego bohatera należy powiedzieć o kilku istotnych faktach które czynią ten statek wyjątkowym. Za napęd odpowiada system dwóch reaktorów nuklearnych, cztery śruby napędowe, cztery stery znajdujące się na nich, pięć wind do transportu samolotów, cztery stanowiska potrzebne do startu samolotów, cztery liny hamujące podczas lądowania samolotów. Do uzbrojenia lotniskowca należy m.in. trzy wyrzutnie rakiet typu RAM ( Rolling Airframe Missile ), trzy wyrzutnie typu Mk 29 NATO Sea Sparrow. Powierzchnia pokładu dla samolotów wynosi około 4,5 akra, tj. 18211 m2, szerokość tego pokładu wynosi 76,8 metra.

Sorry :)

STATEK PRZYSZŁOŚCI

Sorry :)

Największy statek, jaki kiedykolwiek był stworzony, będzie konstrukcyjnym arcydziełem oraz dowodem na to, iż człowiek może stworzyć coś tak pięknego a zarazem potężnego. Nazywać się będzie Freedom co oznacza: "Wolność".

PODSTAWOWE WYMIARY:

- Waga: 3,000,000 ton
- Długość: 1 mila
- Wysokość: 25 pięter
- Szerokość: 3 miejskie bloki
Sorry :)
Porównanie długości największych obiektów pływających świata.


Statek ten będzie miał taką objętość że mógłby pomieścić razem Tytanica, Queen Mary, U.S.S. Nimitza oraz super - tankowca Jahre Wiking. Ilość ludzi znajdujących się na jednostce wyniosła by 50000 osób, w tym: 15000 członków załogi i 20000 odwiedzających codziennie. Przybliżony koszt budowy tego największego pływającego świata wynosi 9 miliardów dolarów. Napęd statku Freedom stanowić mają 100 elektrycznych pełnoobrotowych śrub napędowych, każda o mocy 3500 koni mechanicznych.








Źródło: ams.pl