Rankingi24 - ciekawostki i rankingi ze świata

Zarejestruj

Najpopularniejsze rankingi


10 najszybszych samolotów świata



Są królami nieba. Czuwają nad nami, chowając niekiedy w swych brzuchach najgroźniejszy arsenał. Ich niesamowita moc nigdy nie przestanie nas zachwycać.



1. Space Shuttle
Sorry :)
Amerykański wahadłowiec, używany przez NASA m.in. do umieszczania w przestrzeni kosmicznej sztucznych satelitów Ziemi i próbników kosmicznych oraz prowadzenia przez kilkuosobową załogę badań naukowych i eksperymentów technicznych na orbicie. Osiąga maksymalną prędkość 17.320 mil na godzinę. Wyposażony w trzy potężne silniki główne (SSME - Space Shuttle Main Engine). Dodatkową moc potrzebną do startu zapewniają dwie rakiety na paliwo stałe, przymocowane po obu stronach tego zbiornika.











2. X-43A
Sorry :)
Bezzałogowy samolot X-43A pobił w 2004 r. światowy rekord prędkości. Pomknął nad Pacyfikiem na wysokości 34,5 km z prędkością aż 11 tys. 200 km/godz., czyli niemal dziesięć razy większą niż prędkość dźwięku. X-43A to dzieło NASA, demonstrator nowej technologii, pozwalającej na uzyskiwanie prędkości hiperdźwiękowych, czyli ponad pięć razy większych od prędkości dźwięku. Do spalania paliwa używa powietrza atmosferycznego, dzięki temu nie musi dźwigać zbiorników z tlenem, ciężkich i grożących eksplozją, w jakie wyposażone są dzisiejsze rakiety. Mógłby zabierać na pokład więcej paliwa, towarów lub ludzi, w ciągu kilku godzin dotrzeć do każdego celu na naszej planecie i wrócić bez międzylądowania czy tankowania w locie. Mógłby również grać główną rolę w pierwszym etapie (atmosferycznym) wznoszenia statków i ładunków na orbitę.






3. X-15
Sorry :)
Amerykański rakietowy samolot doświadczalny wyprodukowany przez firmę North American Aviation, na którym ustanowiono szereg rekordów prędkości i wysokości lotu, zdolny także do lotów suborbitalnych. Maszyna wykorzystywana przez amerykańskie siły powietrzne i NASA. W amerykańskim lotnictwie obowiązują dwie definicje lotu kosmicznego. USAF przyznaje odznaki astronautów wszystkim, którzy lecieli na wysokości większej, niż 80 kilometrów, a FAI ustaliło granice lotu kosmicznego na wysokości 100 kilometrów. Trzynaście lotów X-15 przekroczyło wysokość 80 kilometrów, a dwa z nich granicę 100 kilometrów.








4. SR-71 Blackbird
Sorry :)
Samolot dalekiego zwiadu strategicznego. Zaprojektowany na przełomie lat 50. i 60. XX wieku na zamówienie CIA, eksploatowany przez CIA, NASA i USAF. Dwusilnikowy odrzutowy średniopłat w układzie delta, osiągający prędkość Mach 3 oraz wysokość 24-28 km, dzięki temu był nieosiągalny dla ówczesnych systemów obronnych. SR-71 był samolotem nieuzbrojonym, dwumiejscowym, w drugiej kabinie za pilotem znajdował się operator RSO, czyli operator elektronicznej aparatury zwiadowczej. Jej zasięg pozwalał na głęboką penetrację terenu przeciwnika bez konieczności przekraczania granic i naruszania obszaru powietrznego wroga.








5. MiG-25 Foxbat
Sorry :)
Radziecki samolot naddźwiękowy osiągający prędkość maksymalną odpowiadającą liczbie Macha równej 3. Zakładano dla niego różne funkcje, w tym przenoszenie pocisków manewrujących, jak również mały 5- do 7-osobowy transport pasażerski, ale głównym celem było stworzenie nowego samolotu rozpoznawczego latającego na dużych wysokościach oraz ciężkiego myśliwca przechwytującego. Produkcje seryjną rozpoczęto na początku 1969 r. Ogółem wyprodukowano 1190 MiG-25 - myśliwskie MiG-25 P oraz rozpoznawczo-bombowe MiG-25 R, w kilkunastu wersjach aż do zakończenia produkcji w 1984 roku.









6. Bell X-2 Starbuster
Sorry :)
Bell X-2 Starbuster - eksperymentalny samolot amerykański zbudowany w celu zbadania charakterystyk lotu w zakresie prędkości od 2 do 3 Ma oraz zbadaniu wpływu bariery cieplnej na płatowiec. Zapewnienie stateczności i właściwej sterowności samolotu lecącego z prędkościami dużo wyższymi niż prędkość dźwięku było tylko jednym z niewielu problemów napotkanych podczas doświadczeń w lotach z prędkościami rządu 3 Macha. Przy prędkościach tego rzędu bardzo ważną okazała się tzw. bariera cieplna, czyli poważne nagrzewanie się maszyny na skutek tarcia aerodynamicznego. Bell X-2 skonstruowany ze stali nierdzewnej i stopów miedzi i niklu, napędzany dwukomorowym silnikiem rakietowym XLR25 o ciągu regulowanym od 11 do 67 kN, oraz skośnymi skrzydłami, był przystosowany do działań w tak ekstremalnych warunkach. Był również zdolny do lotu powyżej mierzalnych granic atmosfery, na granicę przestrzeni kosmicznej.



7. XB-70 Valkyrie
Sorry :)
North American XB-70 Valkyrie (ang. Walkiria) - amerykański naddźwiękowy samolot eksperymentalny z początku lat 60. XX wieku, opracowany i zbudowany w zakładach North American Aviation w układzie kaczki z nowatorskimi, składanymi w pionie końcówkami skrzydeł. Celem programu, prowadzonego na zlecenie Dowództwa Strategicznych Sił Powietrznych USA (ang. SAC - Strategic Air Command), a złożonego jeszcze w latach 50., było sprawdzenie możliwości skonstruowania stratosferycznego bombowca strategicznego, zdolnego do latania z prędkościami zbliżonymi do 3-krotnej prędkości dźwięku (mach 3), a następnie wprowadzenie go do produkcji seryjnej pod nazwą B-70 (przewidywano wyprodukowanie 50 sztuk). Zbudowano 2 prototypy. Pierwszy z nich oblatano 21 września 1964 roku, drugi - 17 lipca 1965.





8. F-15 Eagle
Sorry :)
McDonnell Douglas (obecnie Boeing) F-15 Eagle jest samolotem dwusilnikowym, przeznaczonym do działań w każdych warunkach atmosferycznych. Udowodnił swą skuteczność bojową w starciach na Bliskim Wschodzie m.in. z samolotami syryjskimi nad doliną Bekaa w 1982 r. oraz w pojedynczych walkach powietrznych pomiędzy maszynami izraelskimi a syryjskimi MiG-ami. Izraelczycy na F-15 zestrzelili większość z 48 samolotów syryjskich, a sami stracili pięć maszyn. W 1981 roku izraelskie F-15 stanowiły eskortę rajdu na iracki reaktor Osirak pod Bagdadem. W 1991 roku amerykańskie i saudyjskie F-15 A i C zestrzeliły 34 irackie samoloty i 3 śmigłowce, tracąc dwa, zaś F-15E były używane do atakowania celów naziemnych głównie na głębokim zapleczu. W tym czasie za sprawą zestrzelenia kilku Migów-25 został nazwany przez pilotów "Foxbat killer". Ogółem w walkach powietrznych F-15 zestrzeliły około 100 samolotów i śmigłowców, tracąc co najmniej 8. Żaden F-15 nie został stracony w walce powietrznej. Do dziś piloci latający na F-15 zestrzelili 104 samoloty i śmigłowce wroga.


9. Mig 31 FoxHound
Sorry :)
Naddźwiękowy samolot przechwytujący produkcji radzieckiej. Zaprojektowany w latach 1972-1981, aby zastąpić maszynę MiG-25 Foxbat, której brakowało zwrotności przy dużych prędkościach. W FoxHoundzie po raz pierwszy na świecie zastosowano radar ze skanowaniem fazowym, co powoduje że MiG-31 może zwalczać równocześnie kilka celów powietrznych znajdujących się w dowolnym położeniu, w tym na tle ziemi (wody).












10. General Dynamics F-111 Aardvark
Sorry :) Amerykański samolot myśliwsko-bombowy, zaprojektowany w 1960 r., łączy prędkość z niesamowitą zwrotnością. Jednostka wielozadaniowa, ale przeznaczona głównie dla Marynarki Wojennej. W 1996 rp. maszyny te zostały wycofane ze służby w amerykańskim lotnictwie wojskowym. Najnowsza wersje Aardvark, F-111C, jest jednak nadal częścią australijskiej floty Królewskich Sił Powietrznych. Wyposażony głównie w uzbrojenie do atakowania celów naziemnych i nawodnych.















Źródło: nitrobahn.com

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Najpopularniejsze sondy

Nasze ciekawostki na FB

Ostatnie komentarze

Polecane