10 rzeczy, które możesz i powinieneś robić na bezrobociu

  • Drukuj

Bezrobocie jest sporym problemem – powie to wam każdy, kto chociaż raz w życiu był bez pracy przez okres dłuższy jak kilka tygodni. Można czuć się zagubionym, przygnębionym i nękanym przez pytanie „co teraz?". Czasami bezrobocie może doprowadzić nawet do depresji, a w skrajnych przypadkach do targnięcia się na własne życie – zwłaszcza jeżeli osoba bezrobotna czuje się bezsilna nie mogąc utrzymać swojej rodziny.

W takich przypadkach najprościej jest nie załamywać się. Jeżeli masz szczęście i dużo zapału znajdziesz nową pracę nawet w kilka dni. Jeżeli jednak czas, który spędzasz na bezrobociu ciągle się przedłuża, mamy dla ciebie kilka rad.

1. Ubiegaj się o zasiłek dla bezrobotnych.
Jeżeli właśnie utraciłeś pracę pierwsze co powinieneś zrobić to udać się do Urzędu Pracy i zarejestrować się jako osoba bezrobotna. Dzięki temu uzyskasz ubezpieczenie zdrowotne, zasiłek dla bezrobotnych oraz będziesz miał możliwość szybszej aktywizacji zawodowej. W 2014 roku podstawowy zasiłek dla bezrobotnego wynosi 823,60 zł brutto w okresie pierwszych trzech miesięcy. Oznacza to, że na rękę dostaniesz 711,48 złotych. Urząd Pracy może wysłać cię na darmowe szkolenie, które zwiększy twoje kwalifikacje.

2. Nie panikuj.
Chociaż po utracie pracy saldo na twoim koncie wygląda coraz gorzej, nieuchronnie zbliżając cię do osób bez dachu nad głową, nie powinieneś panikować. Panika tylko pogorszy sprawę, prowadzi do depresji a ta może się dla ciebie źle skończyć. Aby odnieść sukces należy zachować spokój i zimną głowę. Bądź spokojny: pomyśl o tym jakie kroki możesz podjąć aby szybciej znaleźć pracę i wyjść z bezrobocia. Panika może obniżyć twoją pewność siebie podczas rozmów kwalifikacyjnych na nowe stanowiska, a to może negatywnie wpłynąć na twoją ocenę.

3. Zajmij się wolontariatem.
Nie trać czasu na lamentowanie nad utratą pracy i niemożliwością znalezienia zatrudnienia. Jeżeli nie lubisz bezczynności a koniecznie chcesz pracować możesz zająć się wolontariatem. Jako wolontariusz będziesz miał okazję poznania wielu nowych osób i nabrania doświadczenia. Nie obawiaj się, że pracując jako wolontariusz utracisz zasiłek dla bezrobotnych – obie rzeczy z sobą nie kolidują. Z przepisów wprost wynika, że osoby zarejestrowane jako bezrobotne mogą w tym czasie wykonywać pracę wolontariusza.

4. Pracuj jako Freelancer.
Firmy w całej Polsce i na całym świecie szukają tłumaczy, twórców stron internetowych, specjalistów od mediów społecznościowych, redaktorów, blogerów i pisarzy. Nawet prawnicy i lekarze mogą dostarczać porad prawnych i medycznych przez Internet. Jeżeli twoja profesja pozwala ci zarabiać przez Internet, powinieneś to wykorzystać i poszukać zatrudnienia w tym miejscu. Na początek możesz napisać kilka e-maili do redakcji portali z twojej niszy – być może poszukują redaktora na część etatu lub pełen etat.

5. Skontaktuj się z agencją zatrudnienia.
Jeżeli nie wierzysz w to, że Urząd Pracy znajdzie dla ciebie dobrą ofertę pracy, powinieneś skontaktować się z wybraną agencją zatrudnienia. Agencje zatrudnienia to niepubliczne jednostki organizacyjne świadczące usługi w zakresie pośrednictwa pracy, pośrednictwa do pracy za granicą u pracodawców zagranicznych, poradnictwa zawodowego, doradztwa personalnego i pracy tymczasowej. Pamiętaj, że agencja powinna posiadać certyfikat marszałka województwa właściwego dla siedziby agencji.

6. Odśwież swoje umiejętności poszukiwania pracy.
Ile czasu minęło od kiedy ostatni poszukiwałeś pracy? Kilka, kilkanaście a może ponad 20 lat? Jeżeli tak jest, twoje umiejętności poszukiwania pracy mogą nie być w najlepszej kondycji. Na początek popatrz jak teraz powinno wyglądać CV i list motywacyjny. Możesz poćwiczyć rozmowę kwalifikacyjną – przed lustrem lub z bliską ci osobą. Pamiętaj, że teraz pracy możesz szukać nie tylko w gazetach z ogłoszeniami i Urzędach Pracy. Sporo ofert znajdziesz w Internecie, na specjalnych portalach z ofertami pracy.

7. Szukaj i ubiegaj się o pracę.
Jeżeli szukasz pracy to rób to na pełen wymiar. Nie wystarczy się, że raz na kilka dni zadzwonisz do kilku firm z pytaniem o wolne miejsce. Potraktuj poszukiwanie pracy jak twoją nową prace. Szukaj pracy nawet po kilka godzin dziennie, odwiedzając przy tym przynajmniej kilkanaście firm i czytając oferty znajdujące się w Urzędzie Pracy, Internecie i gazetach. Pamiętaj, że dużo firm nie umieszcza nigdzie ogłoszeń, po prostu prowadząc rekrutację wśród osób które wyrażają chęć pracy. Tak więc pytaj nawet w firmach, które się nie ogłaszają.

8. Nie gódź się z porażką.
Nie powinieneś się załamywać tylko dla tego, że kilka rozmów kwalifikacyjnych nie poszło po twojej myśli. Ludzi szukających pracy jest więcej, więc naturalne, że możesz być jedną z tych osób, które będą poszukiwać pracy trochę dłużej niż przeciętny człowiek. Poszukiwanie pracy można porównać do chodzenia na randki lub łowienia ryb – nie można się zrażać swoimi porażkami. Nawet jeżeli mamy już rybę na haczyku, ta czasem ucieknie. Mimo wszystko na twoją przynętę w końcu złapie się jakiś pracodawca.

9. Rozważ szkolenia, zmianę ścieżki kariery i obniżenie pensji.
Więc z całych sił starasz się o pracę jednak żaden pracodawca nie chce cię zatrudnić. Być może masz wygórowane wymagania finansowe, specjalistów o twoim profilu jest zbyt dużo lub masz zbyt małe kwalifikacje? Czasami będziesz musiał zgodzić się na radykalne zmiany – tak pensji, jak i tego czym się zajmujesz. Musisz być elastyczny kiedy chcesz znaleźć pracę. Urzędy Pracy organizują bezpłatne szkolenia, więc możesz zobaczyć czy któreś z nich daje ci perspektywę zatrudnienia.

10. Odpoczywaj.
Więc, jeżeli wciąż bardzo starasz się o pracę a nikt nie zaprasza cię na rozmowy kwalifikacyjne, nie traktuj tego jako porażki. Możesz to potraktować jako okazję do odpoczynku po latach ciężkiej pracy. Póki otrzymujesz zasiłek dla bezrobotnych masz jeszcze trochę czasu na odpoczynek. Długość okresu zasiłkowego jest zróżnicowana i może wynosić 6 lub 12 miesięcy. Jeżeli pracowałeś ciężko przez ostatnie lat i pracujesz ciężko poszukując pracy, to należy ci się odpoczynek w celu zregenerowania sił i zrelaksowania.